Posts

Showing posts from 2011

Pengurusan Bilik Darjah - Kelas Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran

Image
Yuuu Huuu! Hari Ahad Petang sudah! esok sekolah dah.... Hari ni TeaCha tetiba teringat angan-angan dan impian TeaCha untuk mengubah persekitaran teratak. Terus terang TeaCha katakan TeaCha tidak berapa suka dengan beberapa "interior design" dalam terak kita kita. Kenapa TeaCha tidak berapa suka? ( Maaf yah... buka TeaCha kurang bersetuju dengan hasil kerja guru atau yang terlibat sebelum ni.... TeaCha amat menghargai... TeaCha kalian faham.... kita ini berbeza dan keperluan serta kesesuaian murid juga berbeza......Sekali lagi maaf jika TeaCha bunyi macam "individualistik"...hehehe,  TeaCha sebenarnya stress dibelenggu bayang2 org sebelum TeaCha...oleh itu TeaCha kena buat "renovation" utk membaca "cara" TeaCha sendiri...)
Sebenarnya...makin hari makin TeaCha tidak bermotivasi dan meneruskan angan2... namanya pun dah angan2.... so TeaCha kena tukar jadi IMPIAN atau MATLAMAT. TeaCha dah buat pelan strategik nak buat benda ni.... alih2 tangguh punya…

5 Panduan Mengajar Kemahiran Membaca Kepada Anak Autisma

Image
Seperti yang Teacha nyatakan sebelum ini,  tahun ini kelas Teacha ada seorang anak murid Autisma yang sudah boleh membaca dalam Bahasa Malaysia mahupun dalam Bahasa Inggeris. Bagaimanapun, banyaknya RM belum memahami ayat / perkataan yang dibacanya. 
Teacha pun serchinglah di internet. Mencari idea. Takkan kerana tidak ada dalam silibus KSSRPK kemahiran membaca, TeaCha pun lepaskan peluang nak ajar RM membaca dan memahami petikan. RM perlu di ambil peduli juga. TeaCha rancang dalam memodifikasikan tingkah-lakunya dan kosentrasinya, TeaCha boleh menggunakan kaedah membaca ini secara tidak lansung. Sebelum itu, TeaCha kena fikirkan perkara yang menarik minatnya dan juga sekaligus  membolehkan dia menyiapkan tugasan tersebut. Kanak-kanak autisma juga boleh membaca dan perlu diajar membaca. Ada kenyataan menyatakan sekalipun kanak-kanak tersebut mengalami masalah komunikasi teruk, kanak-kanak tersebut boleh di ajar membaca. Dengan mengajarnya membaca, sebenarnya boleh membantu secara tidak…

Telatah 2011

Image

Telatah II

Image

Telatah

Image

Tema Haiwan : Meniru gerakkan haiwan - kemahiran pergerakkan anggota badan

Image

Tema Haiwan: Serangga

Image

Kemahiran Koordinasi Mata - Tangan

Image
Untuk kemahiran koordinasi mata-tangan dan juga konsentrasi murid. 

perancangan pengajaran dan pembelajaran semester 2 prasekolah integrasi

Image
22 Mei 2011. Wah! sudah masuk di penghujung semester 2 bagi sesi tahun 2011. Tersangatlah lama teacha tidak mengemaskini blog ini. Tidak banyak yang teacha telah kongsikan di ruangan ini. Apapun teacha masih aktif di blog http://www.ceritarasahati2.com/ . Rasa macam banyak sangat benda mahu dikendalikan di tahap ilmu n idea tak berapa berkembang... hehe...


TeaCha kena lakukan perubahan. kena buat perancangan untuk memastikan blog2 Teacha kembali aktif. Kembali memberi manfaat kepada kawan2 TeaCha yang sudi. Doa kan Teacha sihat dan memiliki otak yang cerdas. 


Hari ini TeaCha mahu kongsikan beberapa aktiviti yang sempat TeaCha rakamkan. 


Untuk semester 2 nanti. Tumpuan pengajaran Teacha lebih menjurus kepada akademik. Ya lah dengan harapan kemahiran pengurusan tingka laku, pengurusan emosi dan yang penting pengurusan diri murid Teacha semuanya mencapai tahap mahir tanpa bantuan atau dengan bantuan minima. 






Kalau semester 1 kita lebih byk ala2 bermain, bernyanyi, menari dan bertema...  seme…

Hari pertama 2011

3 Januari 2011 , Isnin, haripertama persekolahan bagi tahun ini. untuk hari pertama ini Alhamdulillah berjalan lancar. Untuk Minggu pertama dan kedua adalah minggu orientasi. Minggu orientasi  untuk penyesuain diri murid dengan keadaan baru, keadaan persekolahan. Untuk tahun ini seramai 7 orang murid yang ditawarkan masuk ke pra Integrasi. Di mana 4 orang adalah murid yang berumur lima tahun pada tahun 2010. Ini bermakna hanya 3 orang murid baru pada tahun ini. Walaupun sebenarnya ramai yang datang untuk membuat ujian untuk masuk ke prasekolah integrasi selepas itu. Apakan daya tempat adalah terhad. Ibubapa diberi pilihan untuk ke pusat Dalam Komuniti dan juga pusat latihan swasta/NGO. Hanya ada sebuah prasekolah Integrasi sahaja untuk daerah ini dan sekitarnya. saya tiada pilihan kalian sebaliknya tuan/puan punya pilihan.
Berbalik kepada cerita di hari pertama, berjalan dengan baik. Karenah anak2 tidak membingungkan. Ini mungkin kerana majoriti sudah terlatih pada tahun lalu. yang bak…